22-2-2-1-1- فصلنامه مطالعات برنامه درسي
ریال155,000
مقاله تا اطلاع ثانوی بصورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار میگیرد. لطفا کد تخفیف 9cN5RL68 را برای دریافت رایگان مقاله وارد کنید.
22-2-2-1-1- فصلنامه مطالعات برنامه درسي
نویسنده: دکتر رضوان صفیان بلداچی
تاریخ دریافت: 1400/3/7 تاریخ پذیرش و انتشار:1400/5/11
تاریخچه؛ نیازها، ضرورتها، اهداف
در ابتدای دهه هشتاد، شمار دانشآموختگان حوزه برنامهریزی درسی کشور رو به افزایش بود و متخصصان این عرصه به سبب شایستگی علمی و مسئولیت اجتماعی، در پی فرصتی بودند تا از سویی دانش و نظریههای خود را با همدیگر به اشتراک بگذارند و از سوی دیگر کارگزاران عرصه برنامهریزی درسی کشور اعم از آموزش و پرورش، آموزش عالی (پزشکی، مهندسی، انسانی و …) و آموزش غیررسمی را با دستاوردهای علمی این حوزه در سطح ملی و جهانی آشنا کنند. همچنین، تاسیس دوره کارشناسی ارشد این رشته در بسیاری از دانشگاهها، نیاز به افزایش دسترسی به تولیدات علمی را آشکار کرده بود. در این شرایط و بر بنیاد این نیازها، انتشار یک فصلنامه علمی در حوزه برنامهریزی درسی هم ممکن و هم ضروری تشخیص داده شد. بر این اساس سال 1384 فصلنامه مطالعات برنامه درسی (ISSN: 1735-4986) به عنوان نخستين نشريه تخصصي حوزه برنامه درسي با پیشنهاد اولیه آقای دکتر نعمتالله موسیپور تاسیس شد[1].
اعتبار درجه علمی- پژوهشی این نشریه، طبق نامه شمارهی 653/11/3 مورخ 8/4/1388 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا سال 13۹۷ تمدید گردیده است. از سال ۱۳۹۸ نشریه هر ساله برای تعیین وضعیت و رتبه بندی در ارزیابی سالانه وزارت علوم اعتبار سنجی می شود. همچنین این نشریه طبق نامه شماره 22140/د وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موفق به دریافت ضریب تأثیر (IF) از پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC) گردید. جدول شماره 1 لیست نمایه نامه های فصلنامه مطالعات برنامه درسی را نشان میدهد.
جدول 1: فهرست نمایههای نشریه مطالعات برنامه درسی
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام | International Standard Serial Number |
بانک اطلاعات نشریات علمی کشور |
Publons |
پرتال جامع علمی علوم انسانی | Academic Resource Index Researchbib |
پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی | Directory of Research Journals Indexing |
بانک اطلاعات نشریات کشور(مگ ایران) | Scientific Journal Impact Factor |
پایگاه مجلات تخصصی نور(نورمگز) | Eurasian Scientific Journal Index |
مرجع مجلات علمی | Scientific Indexing Services |
گوگل اسکالر | Index Copernicus International |
پایگاه سیویلیکا | Citefactor.org |
|
اهداف فصلنامه مطالعات برنامه درسی که در نخستین سخن سردبیر تحت عنوان «ماموريتها و استلزامها» ارائه شده است بدین شرح است:
الف) کمک به بسط، توسعه و ترویج دانش برنامه درسی در کشور،
ب) کمک به ارتقاء سطح دانش و آگاهی مدیران و سیاستگذاران در این حوزه،
ج) توسعه سازمانیافته دامنه تعاملات بینالمللی صاحب نظران داخل و خارج کشور
د) کمک به احراز جایگاه و هویت تخصصی ـ حرفهای مناسب برای صاحب نظران و محققان این رشته در کشور.
مهمترین سیاستهای اجرایی نشریه برای تحقق اهداف مذکور، تحت سه عنوان «اهتمام به نقد آثار»، «تمرکز بر ملاکهای علمی برای داوری مقالات» و «اعلام محورها و زمینه های حایز اولویت برای تولید مقاله» می باشد.
وابستگی سازمانی، شمارگان، تناوب چاپ، فرایند پذیرش مقاله:
صاحب امتیاز نشریه، انجمن مطالعات برنامه درسی است. اولین شماره از نشریه در زمستان 1384 به چاپ رسید و تا کنون ۶۰ شماره (تا بهار 1400) به انتشار رسیده است. تناوب انتشار نشریه به صورت فصلنامه میباشد و هم اکنون در هر شماره 7 مقاله منتشر می شود. این نشریه از سال 1396 تحت سامانه سیناوب مدیریت می شود[2] و نحوه انتشار شماره های نشریه بصورت الکترونیکی است.
مسئولین نشریه نسبت به دریافت و انتشار مقالات اصیل و کامل علمی – پژوهشی و مقالات مروری که در راستای اولویت های نشریه بوده و تا کنون در هیچ نشریه، کنفرانس و یا کتابی عینا به چاپ نرسیده باشد، پس از انجام فرآیند بررسی اولیه و فرآیند داوری دقیق اقدام مینماید. همچنین، معرفی و نقد کتابهای حوزه برنامه درسی در قالب معرفی شده، پذیرش میشود. زبان اصلی انتشار مقالات زبان فارسی به همراه چکیده تفصیلی انگلیسی میباشد اما با توجه به سیاست های مسوولین نشریه برای حضور نشریه در پایگاه های معتبر علمی، نشریه این آمادگی را دارد تا نسبت به دریافت و بررسی مقالات کامل علمی به زبان انگلیسی اقدام نماید تا پس از دریافت مجوزهای لازم نسبت به انتشار آنها در ویژه نامه و یا شمارگان خاص اقدام به چاپ نماید. در همین راستا شماره 28 (بهار 1392 با تاکید بر آموزش علوم و فناوری در جهان اسلام) به زبان انگلیسی انتشار یافته است.
نشریه مطالعات برنامه درسی به عنوان یک «نشریه میانرشتهای» فعالیت میکند. به سبب میانرشتهایبودن و فقر متخصصان میانرشتهای، از طریق افزایش داوری توسط متخصصان رشتههای مرتبط، سعی شده اعتبار داوری حفظ شود. به منظور تحقق اهداف و سیاست های نشریه، داوران محترم به هنگام داوری مقالات به ملاکهای علمی داوری مقالات توجه دارند که در این نشریه، موارد ذیل حائز توجه بسیار هستند:
1ـ طرح اندیشههای تازه و رویکردهای مهم در حوزه برنامه درسی در مقیاس جهانی،
2ـ ارتباط با مسائل اساسی مبتلابه برنامهریزی درسی در کشور،
3ـ نقادی و ارزیابی مباحث و موضوعات با توجه به شرایط و ویژگیهای جامعه ایران،
4ـ ارائه دیدگاهها و تحلیلهای تازه به منظور توسعه مرزهای دانش بومی و جهانی در قلمرو برنامه درسی،
5ـ ارائه راهبردها و پیشنهادهای مشخص برای تغییر و بهبود تصمیمگیریها و سیاستگذاریهای حوزه برنامه درسی،
6ـ وجود پشتوانه پژوهشی اصیل و واقعی از نوع نظری یا میدانی در هر یک از رویکردهای کیفی، کمی یا آمیخته،
7ـ استناد به پژوهشگران اصیل و منابع معتبر و رعایت حقوق معنوی صاحبان ایده و پیشتازان.
شماتیکی از فرایند داوری مقالات نشریه در شکل 1 نشان داده شده است.
شکل1: فرآیند بررسی و داوری مقالات در نشریه
اولویت ها (حوزه های) نشریه در جذب مقالات:
اولویتهای نگارشی نشریه تحت سه عنوان کلی و بیست و پنج عنوان فرعی معرفی شدهاند؛
عناوین اصلی :
ـ اولویتهای مرتبط با قلمرو برنامه درسی
ـ اولویتهای مرتبط با ساحتهای متفاوت تربیت
ـ اولویتهای مرتبط با جریانها یا مسایل و معضلات اجتماعی
عناوین فرعی:
الف: اولویتهای مرتبط با قلمرو برنامه درسی
– ماهیت و چیستی قلمرو برنامه درسی
– رویکردهای جدید در طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامه درسی
– نقد و بررسی دیدگاهها و نظریههای مطرح در حوزه برنامه درسی
– تاریخ برنامهریزی درسی در ایران و جهان
– رویکردهای پژوهش در برنامه درسی
– تمرکززدایی از نظام برنامهریزی درسی و راهبردهای افزایش مشارکت در تصمیمگیریها.
– رویکردها، مسائل و راهحلهای ناظر به اجرا، تغییر و اصلاح برنامه درسی
– شناسایی حوزههای یادگیری مغفول در برنامه درسی(null Curriculum)
– شناسایی آثار پنهان برنامه درسی بر یادگیرندگان
– رویکردها، مسائل و راهحلهای ناظر به ارزشیابی از آموختههای یادگیرندگان
– انواع برنامههای درسی
ب: اولویتهای مربوط به ساحتهای متفاوت تربیت
– پرورش روحیه پرسشگری
– پرورش خلاقیت
– پرورش روحیه علمی
– پرورش حس زیباشناسی
– پرورش قابلیتهای مدنی/ شهروندی
– پرورش قابلیتهای میان فرهنگی
– پرورش تفکر نقاد
– پرورش دین باوری (معنویت)
– پرورش هویتهای چندگانه
ج: اولویتهای مرتبط با جریانها یا مسائل و معضلات اجتماعی
– نهضتهای فکری- فلسفی جدید و برنامة درسی
– محیط زیست و برنامه درسی
– جهانی شدن، بینالمللی شدن و برنامة درسی
– فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامة درسی
– دمکراسی و برنامه درسی
– توسعه اقتصادی و برنامه درسی
ترجیحات روش شناختی
نشریه مطالعات برنامه درسی جهت گیری روشی را خاص نکرده و همه روشهای معمول در عرصه تعلیم و تربیت و برنامه درسی (کمی، کیفی و آمیخته) در اولویت انتشار نشریه است. آنچه در بخش روش شناسی حائز اهمیت است به کارگیری درست و بجای روش، ارائه شواهد کافی برای دفاع از یافته های پژوهش و همچنین تناسب روش با موضوع مورد بررسی است که مهمتر از نوع روش بکار گرفته شده است.
چهره های شاخص دست اندرکار نشریه:
در دوره پانزده ساله فصلنامه مطالعات برنامه درسی، ابتدا آقای دکتر محمود مهرمحمدی از 1384 تا 1388 (شماره های 1 تا 14) و بعد آقای دکتر نعمتالله موسیپور از 1388 تا اکنون (از شماره 15 تا 59) به عنوان سردبیر ایفای نقش کردهاند. مدیر مسئول نشریه تا سال 1393 دکتر مجید علی عسگری؛ تا سال 1398 دکتر علیرضا عصاره و اکنون دکتر محمد جوادی پور بوده اند. طی دوره انتشار این نشریه، خانم دکتر رضوان صفیان از سال ۱۳۹۰ تا کنون در سمت مدیر اجرایی فعالیت کردهاند.
هيات تحريريه (از ابتدای شروع به کار نشریه تا سال 1393):
دکتر خسرو باقري، استاد دانشگاه تهران
دکتر محمدرضا بهرنگي، استاد دانشگاه تربيت معلم
دکتر علي شريعتمداري، استاد دانشگاه تربيت معلم
دکتر محمد عطاران، دانشيار دانشگاه تربيت معلم
دکتر كوروش فتحي واجارگاه، استاد دانشگاه شهيد بهشتي
دکتر عليرضا كيامنش، استاد دانشگاه تربيت معلم
دکتر زهرا گويا، استاد دانشگاه شهيد بهشتي
دکتر حسن ملكي، دانشيار دانشگاه علامه طباطبايي
دکتر نعمتالله موسيپور، دانشیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
دکتر محمود مهرمحمدي، استاد دانشگاه تربيت مدرس
از سال 1393 تا کنون
دکتر یوسف ادیب استاد دانشگاه تبریز
دکتر صمد ایزدی، دانشیار دانشگاه مازندران
دکتر حسین جعفری ثانی، دانشیار دانشگاه فردوسی مشهد
دکتر محمد عطاران، دانشيار دانشگاه تربيت معلم
دکتر كوروش فتحي واجارگاه، استاد دانشگاه شهيد بهشتي
دکتر عليرضا كيامنش، استاد دانشگاه تربيت معلم
دکتر زهرا گويا، استاد دانشگاه شهيد بهشتي
دکتر محمدجواد لیاقت دار، استاد دانشگاه اصفهان
دکتر حسن ملكي، استاد دانشگاه علامه طباطبايي
دکتر نعمتالله موسيپور، استاد دانشگاه فرهنگیان
دکتر محمود مهرمحمدي، استاد بازنشسته دانشگاه تربيت مدرس
حقوق مولفین و ناشر:
مسوولین این نشریه حقوق معنوی آثار مقالات را متعلق به نویسندگان دانسته و حقوق مادی و معنوی مقالات منتشر شده در نشریه را نیز برای ناشر محفوظ می دارد.
اصول اخلاقی در نشریه:
از آنجایی که نشریه مطالعات برنامه درسی به عنوان یک نشریه علمی هدفی جزء انتشار نتایج دستاوردهای محققین و ترویج و گسترش مطالب علمی در بین مخاطبین و جامعه علمی ندارد لذا بر خود واجب می داند که نسبت به رعایت اصول اخلاقی در حوزه علم راسخ باشد و در راه ترویج و گسترش درستکاری در علم و رعایت اصول اخلاق در علم نهایت تلاش خود را داشته باشد. در همین راستا به منظور شفافیت در برخورد با تخلفات صورت گرفته در حوزه نشر آثار از شیوه نامه برخورد با تخلفات علمی کمیته نشر مطالب علمی(COPE) استفاده نموده و در راستای عضویت در این کمیته اقدام نموده است.
جناب آقای دکتر موسی پور در تنظیم نهایی نوشتار به من یاری داده اند که از ایشان سپاسگزاری می کنم
منبع:
http://www.jcsicsa.ir/
[1]. ابتدا قرار بود این نشریه به صاحب امتیازی دانشگاه شهید باهنر کرمان و با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی منتشر شود. اما تغییر شرایط انتشار نشریات علمی توسط وزارت علوم، که با تغییر دولت در سال 1384 رخ داد، سبب شد انجمن مطالعات برنامه درسی به طور مستقل به کسب مجوز و انتشار اقدام کند.
[2] . آدرس سامانه فصلنامه مطالعات برنامه درسی: http://www.jcsicsa.ir
نقد و بررسیها
هنوز بررسیای ثبت نشده است.